Kollégáimmal az igényekre alapozottan és az ügyfeleknél szerzett tapasztalatokra támaszkodva alkottuk meg a 3M modellt, ami
-megfogalmazni
-megoldani
-megvizsgálni kívánt elemekből áll.
1M
Ennek keretében a képzési és fejlesztési szükségletek, igények megfogalmazása történik.
Az ábrák betűinek jelentése:
V= vezető, vezetők. Különösen jelenti ez az elsőszámú vezetőt és a HR terület vezetőjét, akik a saját képzésükön kívül felelősek még a hierarchiában alattuk lévők fejlesztéséért is.
R=résztvevők, akik fejlesztése szükséges az eredményesség érdekében.
K=kísérők, jelenti a tanácsadót, trénert, tanárt, coachot, aki a képzést megvalósítja szerepének megfelelően.
- A megfogalmazás tartalmát a konkrét igényt, elvárást a vezető határozza meg, hiszen a belső és a külső körülményekből, adottságokból keletkező igényeket ő ismeri a legjobban, így a résztvevőket is.
- A K feladata: szakmai ismereteire és tapasztalatára alapozottan a vélhető igények felvetése, eszközök, módszerek rendelkezésre bocsátása. Az igények megfogalmazásának segítése érdekében vezető megbízása alapján elvégez erre irányuló felméréseket, elemzéseket.
- A meg igekötő befejezettségre utaló szerepe alatt, itt az értendő, hogy a megfogalmazás minél pontosabban kell, hogy tartalmazza azt, hogy mikor tekinthető a fejlesztés eredményesnek, mikor valósul meg az elvárás, mik a mérhető, érzékelhető, észrevehető eredmények.
2M
Az igényekre alapozott megoldást nyújt a megvalósítási szakasz.
T - tervezés, szervezés, logosztika
M - megvalósítás különböző szinteken, területeken (tréning, workshop, tanácsadás, coaching)
U - a záró foglalkozásokat, üléseket 4-6 hét múlva egy a bevésést, a gyakorlást megerősítő alkalom követi.
A vezetők minden képzésről összefoglalót kapnak, mely tartalmazza a résztvevők visszajelzéseit is.
3M
A megvalósítás megvizsgálása
A fő kérdés, hogy teljesültek-e a kitűzött célok?
Az értékelést a vezetők végzik, melynek formája:
- értékelő megbeszélés a vezető döntése alapján a résztvevők bevonásával vagy anélkül
Az értékelés főbb dokumentumai
- a megfogalmazott igények, elvárások listája
- a képzést végző szakember összefoglalója
- a résztvevők visszajelzései
- az értékelő megbeszélésről feljegyzést készít a képzést végző szakember, melyet véleményezésre megküld a vezetésnek
A 3M képzés folyamatmodell azt biztosítja, hogy a megrendelő szükségleteinek megfelelő, eredményes, fenntartható fejlesztés valósuljon meg.